tisdag 6 september 2011

What a day!

Oj vilken dag. Försov oss i morse. Sprang till förskolan. Sprang till kyrkan där musiklek väntade för Ellen. Träffade en vän jag inte sett på länge. Lagade lunch och bakade äppelkaka. När kakan äntligen kunde tas ur ugnen sprang jag och hämtade på förskolan, fort för att hinna hem till väntande gäster. Hade besök av goa mammor och deras småttingar. Sedan har jag storhandlat, lagat middag, badat och nattat barn. Hoppade över tänkt joggingtur ikväll, tycker att jag sprungit tillräckligt. Nu är det fotbollskollande och mumsande på rester av äppelkakan. Imorgon får jag nog vila lite, eller..

Här kommer receptet på kakan!

125g smör
1 ½ dl socker
2 ägg
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk mjölk

Garnering
4 medelstora äpplen
1-2 msk socker
1 tsk kanel
Smörj en rund form med löstagbar kant. Smält matfettet och låt det svalna. Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulver samt mjölk. Häll smeten i formen. Skala äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten. Strö över socker och kanel. Grädda nedre delen av ugnen 30-40 min, 175 grader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar